środa, 22 kwietnia 2020

Andre Norton, Świat Czarownic - Przegląd okładek #1 (Świat anglojęzyczny)


Niedawno recenzowałem Świat Czarownic autorstwa pani Andre Norton. W związku z tym, szukałem nieco więcej informacji o tym dziele. W tym o wydaniach polskich. No, ale przy okazji miałem okazję zerknąć sobie na okładki innych wydań z różnych krajów świata. Ponieważ sporo tego przejrzałem, zainspirowany podobnymi wpisami Pawła i Kasi, stwierdziłem, że się tymi poszukiwaniami podzielę. Może to kogoś dodatkowo zachęci do lektury tego całkiem dobrego klasyka fantasy ;).

Zacznijmy może od wydań anglojęzycznych, w szczególności amerykańskich. Z uwagi na to, że Świat Czarownic, już ma swoje lata (pierwsze wydanie było w roku 1963), to już zbiór samych amerykańskich okładek, jest niemały.

Stany Zjednoczone 
Na pierwszy ogień, idzie przywołane już poście poprzednim, pierwsze wydanie (Ace Books).
Jak widać, poziom lat 60tych :P.
Ace Books, wznawiało zresztą Świat Czarownic nieraz. Widziałem, że było wznowienie w 1978, jak również w 1984 i '88 (taka sama okładka).
1978 i 1982

1984 i 1888
 Przyznaję, że okładki od macierzystego wydawnictwa, są chyba najgorsze ze wszystkich amerykańskich edycji, jakie widziałem. Na szczęście, te paskudztwa nie były jedyne.

Pierwsze wydanie Świata Czarownic w Ameryce przez inną firmę, niż Ace Books, wyszło dopiero w 1977, nakładem wydawnictwa Gregg Press, w oszałamiającej liczbie 1200 egzemplarzy.

Kolejne wydanie, wyszło w formie omnibusa, dopiero w roku 1994, w skład tego tomiszcza, wchodził: Świat Czarownic, Świat Czarownic w Pułapce oraz Rok Jednorożca (też ze Świata Czarownic, ale z cyklu High Hallack). 

Nadal pozostając w latach 90tych... W roku 1998, Easton Press, wypuściło Świat Czarownic w swojej serii fantasy dla bibliofilów. Już wtedy zapewne musiało to sporo kosztować, a dzisiaj na eBayu, to wydanie chodzi po jakieś 70 dolarów wzwyż.
Ilustracja tytułowa

I sama okładka
 A tak prezentuje się cała seria Easton Press. Listę zamieszczonych tam książek i bardziej rozbudowane grafiki, znajdziecie tutaj.

Już w XXI wieku, bo w roku 2001, wydawnictwo TOR, wypuściło kolejny omnibus, w tym samym składzie, co poprzedni, pod zbiorczym tytułem The Gates of The Witch World.

Za projekt okładki odpowiadał Mark Harrison. Jak dla mnie, wygląda, że inspirował się sztuką japońską. Dziwnie to trochę wygląda, ale muszę powiedzieć, że w sumie mi się to podoba.
Okładka Harrisona, była chyba na tyle dobra, że dwa lata później, Orb wypuściło taki sam omnibus, z tą samą grafiką. Jedyna różnica, to natężenie kolorów - wydanie TORu zdaje się być nieco jaśniejsze.
Jak widać, różnice naprawdę są znikome.




W najnowszym amerykańskim wydaniu z 2017 (Worldbuilders Press), znajdziemy znowu te trzy książki. Wygląda tak:
A tak przedstawia się sam Świat Czarownic:

Przyznaję tutaj, że mogłem się pomylić, bo o amerykańskich wydaniach, nieraz krążą sprzeczne informacje. Przykładowo, piękna wersja od Easton Press, miała się ukazać raz w 1988, raz w 1998. Sprawdziłem dokładniej i poprawna jest ta druga data, ale jakaś pomyłka jest niewykluczona.
No, ale z Ameryką można chwilowo się pożegnać i przenieść do Zjednoczonego Królestwa

Wielka Brytania

Wielu w ogóle nie rozdziela przy takich zestawieniach Wielkiej Brytanii i USA, traktując je razem jako rynek anglosaski. Ja jednak lubię na tyle Zjednoczone Królestwo, że stwierdziłem, iż potraktuje je osobno.
Świat Czarownic w Anglii, po raz pierwszy ukazał się w 1970 roku, siedem lat po pierwszym wydaniu w USA. Wydało go wydawnictwo Tandem. Okładka nie zachwyca, ale jest lepsza, niż pierwsze wydania amerykańskie.

Kolejne wydanie Tandemu, z 1978, już wyglądało lepiej (w sumie dość podobnie do polskiego wydania Amberu).
W tak zwanym międzyczasie, bo w 1977, ukazała się także brytyjska edycja Gregg Press, ale okładka była taka sama, co w wydaniu amerykańskim.

Kolejny raz, za wydanie tej książki zabrał się Gollancz (1987).

Cóż, to byłoby na tyle, jeśli chodzi o Wielką Brytanię. Zapewne nowych wydań nie było (przynajmniej ja nie znalazłem), ponieważ dość łatwo dostać na Wyspach, czy reszcie dawnego Imperium, wydania amerykańskie.
Chciałem kontynuować, ale wyszło tego tyle, że reszta świata w części następnej ;).

7 komentarzy:

  1. Wydanie z 1977 (wydawnictwo Gregg Press) poraniło moje oczy. Trochę nie ogarniam serii Easton Press - zróżnicowali wielkość woluminów w serii :D

    A jak będziesz chciał zrobić przegląd z całego świata, to masz długi cykl :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie czemu? Ładna to ona nie jest, ale jak dla mnie, obrzydliwsze są te od Ace Books, zwłaszcza ta z 1984 i '88. No właśnie dziwne, też nie wiem, czemu inne kolory :P. Ale całkiem ładne, gdyby nie koszta, to chętnie bym przygarnął :P.

      Tak, i to samego "Świata Czarownic", jakbym chciał choćby trzy pierwsze tomy z Estcarpu uwzględniać, to już byłoby strasznie długie :P. Chyba Rosja będzie musiała iść do osobnego posta, przynajmniej wnosząc po tym, jak rozrósł się już kolejny post.

      Usuń
    2. Pozostałe mają urok starocia, a ta z 77 roku wygląda jakby już wtedy coś komuś nie wyszło :D

      A Świat miał masę wydań - nawet na takiej maleńkiej Litwie wyszedł dwa razy. Z czego raz z okładką Luisa Royo:
      https://www.fowlervillehistory.org/andrenorton/_Media/witchworldlith_med-2.jpeg
      którą u nas z kolei wydawnictwo Andor (to od "szemranych" Conanów) dało do Howarda "Almuric":
      http://s.lubimyczytac.pl/upload/books/173000/173667/129862-352x500.jpg
      Przy czym któreś z wydawnictw zrobiło lustrzankę.

      Usuń
    3. A tego wydania "Raganu Pasaulis" nie widziałem, tylko to drugie:
      http://knygute.lt/public/upload/productimage/3306-896-3.jpg?1494580002
      Dosyć podobne w sumie, chociaż w tym moim, blondynka chyba nieco ładniejsza :P. Więc, powiedzmy, że nieco nie doceniłem ilości materiału (chociaż w takiej Japonii, chyba wydawali tylko raz, z taką dość ładną okładką). Ale nic się nie stało, przegląd w sumie fajny, dobrze się bawiłem :P

      Usuń
    4. To, które widziałeś jest z 1992 roku, a to z okładką Royo z 2005. Tu masz więcej o tych wydaniach i są "rozkładówki":
      https://www.fowlervillehistory.org/andrenorton/books/collections_within_the_coll/lithuanian-editions/raganu-pasaulis-witch-world-3.html
      https://www.fowlervillehistory.org/andrenorton/cover_artists/luis-royo/raganu-pasaulis-witch-world.html

      Usuń
  2. Fajnie sie to przeglądało. Teraz te okladki takie monotonne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieraz jak fantasy, to wrzucą ludzia w kapturze i tyle :P. Już chyba wolę te bohomazy z lat 90tych :P

      Usuń